maandag 24 januari 2011

Fox Glacier: de 'snelle' gletsjer

Wat een bijzondere dag! Om 9.00 worden we bij de Fox glacier verwacht en meteen naar de helikopters gebracht met ongeveer 15 man. Na een korte uitleg en het aantrekken van “tramping” boots zijn we in 3 groepen opgedeeld en de jongens mogen bij de piloot voorin zitten! Ik heb nog nooit in een helikopter gezeten en het voelt eigenlijk alsof je in een auto zit maar dan zie je geen weg. Het enige verschil is het moment dat hij een hele schuine bocht maakt en een soort vrije val maakt langs de bergen. Dat doe ik nooit met de auto. Brrrr... Op de gletsjer krijgen we meteen stijg ijzers voor onder de schoenen. Onze gids Amanda is heel streng en we moeten achter haar blijven. Zij kent het gebied en de gevaren. Het ziet er allemaal heel vredig uit maar er gebeurt van alles onder het ijs. Onderdoor lopen riviertjes die je soms ziet en hoort stromen. Terwijl ik naar een mooie ijsboog stond te kijken stortte hij in, ik schrok me werkelijk helemaal suf en wist niet hoe snel ik me aan moest sluiten bij de groep. Deze gletsjer is een enorm ‘snelle’ gletsjer en kruipt 1 meter per maand ter hoogte van het onderste gedeelte en 5 meter aan de top. Er valt 50 meter sneeuw per jaar bij op de top! Op de terugweg hebben we een ijs tunnel gevonden. Siebe en Tjibbe willen als eersten doorheen. Siebe krijgt midden in de tunnel ineens een bloedneus en Tjibbe raakt  een beetje in paniek. Dat is niet handig als je door een ijsgang moet tijgeren. Is allemaal goed gekomen en achteraf weer stoer doen. Het was een mooie ervaring. 









Geen opmerkingen: