zondag 16 januari 2011

Kamperen aan het strand, redwoods en geisers

Weer veel meegemaakt. Na Paihia zijn we naar Kerikeri gereden. Daar is een heel mooi museum over de geschiedenis van Nieuw Zeeland. Hoe de Maori's en Engeland samen zijn gegaan.  De dag daarna hebben we een lange afstand afgelegd naar Waihi Beach. Beetje drukke camping maar mooi strand. Wat een fantastische omgeving. Onder Auckland aan de oostkust. Campings liggen aan de oceaan. Zwemmen tot 's avonds laat. Peter zag nog even een enorme stingray bij zijn voeten en sprintte meteen het water uit. Toch een beetje spannend. Elk strand hier heeft zijn eigen type schelp. Triangle schelpen, platte waaiers of torrentjes erg mooi. Na een nachtje in Waihi zijn we via een water adventure park naar Papamoa Beach gereden. Superplek. Aan de oceaan met de achterkant van de camper richting het water, raampje open en de wind waait ’s nachts over je heen. Van al het spelen in het water zijn de jongens laat wakker geworden en hebben wij al een lange wandeling over het strand gemaakt. Na het ontbijt op pad. Tjibbe heeft een plek uitgezocht waar de Lord of the Rings is opgenomen. Vlak bij Papamoa Beach. Hobbiton, het was behoorlijk indrukwekkend. Ikzelf heb nog nooit een film van de Lord of the Rings gezien maar ga nu zeker kijken. We dachten dat de film nieuwe film “the Hobbit” al opgenomen zou zijn maar de opnames zijn nog niet op deze plek geweest. Ze hebben wel bijna alles af. Ongelooflijk al die huisje in de heuvels en bijna alle huisjes, de molen en het marktplein waren afgebroken en zijn nu weer bijna helemaal opgebouwd. De boom die op 1 heuvel staat wordt aangevoerd zodra de opnames beginnen. Het gat zit al in de aarde maar waarschijnlijk gaat de oude eik dood als hij wordt overgeplaatst dus dat doen ze op het laatste moment. Siebe zegt overigens bijna bij alle dingen die we bezoeken: ‘ik had er eigenlijk iets meer van verwacht’, maar deze keer zijn verwachtingen overtroffen. Waanzinnig hoe men alles heeft gebouwd. Ik ben van de details en kan hier helemaal in opgaan. De soorten planten, groenten, het mos op de hekken alles is perfect en zoals het in Engeland voorkomt! Postbussen, gordijnen, waslijnen en bankjes. Alles klopt.

Siebe: mam, vandaag heb ik wel zin in een ontbijtje op bed!

Na dit bezoek zijn we naar Rotorua gereden. Peter had me al gewaarschuwd.... Wat een stank! Rotorau is bekend om zijn geisers. De stad is daar helemaal omheen gebouwd. Ze stinken enorm naar sulfur, rotte eieren. Hoe kun je hier wonen? ’s Avonds zie je een rood oranje gloed over de stad van het sulfur, spooky. Het went na een paar uur aardig maar toch komt er ’s nachts weer onverwachts een enorme vieze walm voorbij. Op de camping hebben ze ook natuurlijke warmte baden. Daar hebben we met z'n vieren in gelegen, heerlijk. Wij zijn niet naar deze geisers gegaan omdat je meerdere hebt op minder toeristische plekken.

Vrijdag zijn we eerst naar de Redwoods gegaan. Een bos dat 100 jaar geleden in aangeplant. Ze hebben tientallen hectares beplant met oa Redwood uit California, Eucalyptus bomen uit Azië en walnootbomen uit Europa. De Redwood bomen zijn nu 110 jaar oud en enorm. Ik vind het heel mooi en indrukwekkend maar tegelijkertijd maakt het mij ook een beetje treurig. Deze bomen kunnen meer dan 1000 jaar worden. Ze zijn zo groot en dat maakt mij nietig en zeer onbelangrijk. Maar goed het maakt duidelijk waar je staat als mens in de natuur. Laatst las ik ook dat de aarde onze vervuiling zal overleven, het is alleen de vraag of wij die kunnen overleven. Zo genoeg.

Vervolgens nog een dorpje bezocht dat door een uitbarsting van een vulkaan met modder is overspoeld. Een tragisch verhaal. The Buried Village.

Inmiddels is het alweer redelijk laat en rijden we naar geisers in Orakei Korako. Het is een natuur reservaat aan een doodlopende weg van 21 kilometer. Aan het einde van de weg zie je de geisers aan de overkant van een meer. Daar kun je alleen met een bootje naartoe maar alleen morgen want we zijn laat. We mogen op het parkeer terrein slapen, hebben genoeg eten en zijn de enige. Om 8 uur gaat het eerste bootje en zullen we waarschijnlijk de eersten zijn. We staan hier heel erg mooi! Het is muisstil en donker. We zien de geisers in de verte maar deze stinken niet. Prachtig.