maandag 29 november 2010

Salvador

is ook nog van de Nederlanders geweest onder leiding van Maurits! Voor de Nederlanders enorm interessant vanwege de rijkdom aan grondstoffen en sugarcane. Het duurde maar 1 jaar voordat het weer in handen kwam van de Portugezen. Salvador was zelfs zo rijk dat de koning van Portugal er ging wonen maar ook omdat hij door Napoleon werd aangevallen. Deze rijkdom zie je terug in de kerken. Een enorme zilveren kandelaar van 80 kilo, al het houtsnijwerk is bedekt met goudblad, alleen maar massief houten vloeren en vele uitgewerkte beelden. De Portugezen hebben wel 3,7 millioen slaven uit Afrika gehaald. De Brazilianen zijn nu een mengsel van Portugezen, Indianen en Afrikanen.

gesprekje met Siebe, 9 jaar:

siebe: mam, als ik nu hier ga wonen wat gebeurd er dan ?
ik: nou, dan komen papa en ik vaak bij je op bezoek.
siebe: ja maar dat bedoel ik niet. ik bedoel met de meiden.
ik: o, ja dan zul je wel veel dames achter je aan krijgen.
siebe: ok, dat is mooi dan kies ik de mooiste.
ik: ik zou eigenlijk de liefste kiezen.
siebe: ja, de liefste en de mooiste!

hij krijgt zoveel aandacht van de dames en denkt het ook zo zal zijn als hij 20 is, wie weet.

Geen opmerkingen: