zaterdag 28 mei 2011

Naar Florida

Maandagmiddag zetten we angelique af op vliegveld Orlando. Donderdagmiddag is ze weer terug in Orlando. Even naar haar familie toe. Dat betekent dat we drie dagen onze navigator 'missen'. In de volvo thuis ben ik altijd gewend aan de route planner met een leuke vrouwelijke stem.  Deze leidt mij altijd overal prima en zonder problemen naar toe. Op reis hebben we de
i-pad routeplanner. Geeft ook de files aan en snelste route maar geen stem. Dat verzorgt Angelique. Een korte beschrijving hoe dat gaat op een willekeurige dag.
Angelique :  “Goed de volgende afslag is weg 17”. We rijden al uren op een snelweg en hebben tot nu toe twee afslagen gehad. Ver van te voren vraag ik al wat de volgende afslag is zodat ik het in de gaten kan houden. We zijn onderweg naar Edisto State Park. Ze kijkt op de route planner en waarschuwt me dat de afslag nadert, na vele keren verkeerd gereden te zijn, gaat ze me het nu echt goed vertellen. Beloofd is beloofd. Ok, ik zie hier een afslag maar het geeft niet weg nummer 17 aan. Er staat wel met grote letters:  Edisto Park,  moeten we hier in? Nee, we moeten nummer 17 hebben volgens angelique en hier staat géén 17 bij duss..... Ok rustig doorrijden dus en kalm blijven. Met een joekel van een caravan gaat het allemaal niet zo snel. Net voor de afslag zien we weer het bordje Edisto State Park met een duidelijke pijl. Kijk zeg ik er staat wel dat we hier af moeten naar Edisto State Park. Nee, we moeten nummer 17 hebben. Ik: kijk nog even op de ipad. Inmiddels zijn we al voorbij de afslag. Ja, we moesten toch hieraf volgens Angelique. Ja, maar er stond geen 17 op het bord dus het is niet mijn schuld! De volgende afslag is 6 mile verder.  Tjibbe is er helemaal klaar mee en roept:  ik zei het toch dat we hier er af moeten, ik word helemaal gek van jullie!  Ja wederom een schuld bekentenis van Angelique, ik ben hier niet zo goed in.... Ik vind het zo leuk om om mij heen te kijken...Geloof me dit gebeurt elke dag. Kortom, we waren wel even toe aan een paar mannendagen. Even geen gezeur over zonnebrand creme, opruimen, haren kammen, goed tanden poetsen en vitamines.


‘s  Middags naar het hotel en meteen het zwembad in. Wet and wild geen optie meer want we zijn te laat. Het hotel zwembad voldoet ook prima.  Na 3 uur komen Siebe en Tjibbe er weer uit. We moeten nog eten. Voor Tjibbe een boek via Kindle gekocht. Hij leest zo snel dat er niet tegen aan te kopen is. Derde deel van Percy lightning thief.  Daarna naar Barnes en Nobles weer een aantal boeken gekocht. Siebe twee boeken van Ronald Dahl en Tjibbe 4 anderen. Het is ongelooflijk om te zien hoe makkelijk ze het engels op pakken en het lezen onder de knie hebben. In de hotel kamer wat gegeten, soepie en yoghurt.


De volgende dag  vroeg op naar Universal Islands of Adventure. Als eerste naar Harry Potter land. Nog nooit een boek ervan gelezen maar Tjibbe is er helemaal gek van. Om half 10 zitten we al in de eerste attractie. Geweldig gedaan, je zit in een rollende stoel die alle bewegingen maakt en voor je zie je alleen maar schermen met een giga audio en visueel effect. We doen mee aan een wedstrijd op een bezem steel.  Dit zet de trend voor de komende dagen. De ene is heftiger, spannender  en nog gekker dan de andere. We zitten bijna altijd voorin en dat moet ik bezuren.  We hebben ons niet goed voorbereid en geen idee wat er elke keer gaat komen. In Jurassic park zitten we in een giga boot en varen door het park. Er verdwijnt een draak voor je en opeens val je loodrecht dertig meter naar beneden in een gigabad met water. Kletsnat stappen we er uit en op de foto zien we dat we alle drie doodsbang zijn...Zo hebben ze nog wat attracties waar je kleddernat uit komt. Ik heb het wel gehad maar de jongens weten van geen ophouden en gaan aan het eind van de dag nog 3 keer in Toonland met een boot naar beneden. Groot plezier hebben ze ook met waterkannonnen waarmee ze andere jongens en volwassenen kunnen beschieten. Ik vlucht in mijn boek van Fitzgerald, The Great Gatsby!
Een aantal attracties hebben we overgeslagen. De Hulk is niet te doen, zelfs Siebe zag ervan af. Op weg naar het park is het nog van ik ga alles doen.



Volgende dag Universal, nagenoeg hetzelfde maar soms nog enger.  Ieder van ons heeft wel een rit de ogen dicht gehad. De mummies was voor Siebe te eng. Simsons is voor mij niet te doen en Tjibbe is geen fan van Twister.  Een sprekende, waterschietende fontein zorgde voor heel veel vermaak. Wederom een zeer geslaagde dag. Het hotel is 1,2 mile vanaf het park dus we zijn gaan lopen. De Amerikanen kijken je met grote ogen aan en je komt tijdens het lopen wel andere nationaliteiten tegen. De Amerikanen gaan met de auto... Ook opvallende is de enorme hoeveelheid invaliden die er zijn. Iemand in een rolstoel krijgt overal voorrang incl. familie die je bij jehebt! Dus als je iemand in de familie hebt, neem die dan zeker mee. Ik heb nog nooit zoveel karretjes gezien. Het is allemaal wel perfect geregeld en niets wordt aan het toeval overgelaten want iedereen wil dat je een leuke dag hebt.


Donderdag vroeg op. Om half 4 landt Angelique en we willen naar Kennedy Space center. Het is ongeveer een uur rijden vanaf Orlando. We zijn er om half 10 en 1 van de eersten. We nemen de lange tour waar we alles kunnen zien. Dit betekend in 3 uur met de bus over het terrein. We stappen de bus in en Siebe vindt het al te lang duren.. Misschien niet zo’n goede keuze. Maar de drie uur zijn in no time om. Wat een complex en wat een techniek en ontwikkeling. Alles wordt tot in detail uitgelegd. De spaceshuttle, the orbit, is op dit moment in space. Hij is 5 dagen geleden afgeschoten. Een maand geleden is de shuttle voor het laatst naar het platvorm is gereden en klaar gezet voor de lancering. Ze zijn de stellage bij platvorm 19a al aan het verwijderen. Vanaf nu wordt  de spaceshuttle inclusief lanceer systeem naar het platvorm gereden.  Voor het afschieten van een shuttle hebben ze 1,1 miljoen liter water nodig om de geluidsgolven te dempen anders beschadigen deze de shuttle. De twee raketten worden gerecycled en komen terug op aarde met parachuttes om vervolgens opnieuw gebruikt te worden. We gaan naar de landingsbaan deze is 1,5 kilometer lang. De shuttle heeft maar 1 kans om te landen. Hij kan niet opstijgen en de landing nogmaals proberen. We gaan langs Cape Canavarel waar alle satelieten worden afgeschoten. Het is een giga complex. Hierna zien we een aantal films hoe de apollo 11 en 13 worden gelancheerd. De eerste stappen op de maan. We gaan de shuttle in en we maken in 6 minuten een lancering mee. We worden verticaal gezet, aftellen en daargaan we. Je wordt volkomen doorelkaar geschud en volgens de astronauten benadert het de realiteit. Yeah.
Hierna in een imax theater in 3d een film over de Hubble. Een reis door de galaxy en wat ze nu allemaal ontdekken over de sterren. De beelden zijn overweldigend. Tjibbe vraagt hoe kunnen christenen nu denken dat de aarde onstaan is door god. Siebe is zelfs onder de indruk en wil austronaut worden.  Eigenlijk zou iedereen de aardbol moeten zien vanuit het heelal. Dan zouden de aardse zaken wellicht in een beter perspectief gezet worden. De aarde is een zandkorrel in de grote woestijn. Er valt nog zoveel te ontdekken. Logisch dat de shuttles Colombus e.d. worden genoemd. De komende tijd gaat Nasa weer naar de maan. Het is 30 jaar geleden dat de laatste man een voet op de maan heeft gezet. Ze gaan kijken of we op Mars en de maan kunnen leven. Het ruimte station wordt continu bemand om te kijken hoe we reageren op leven in de ruimte. Waar gaat dit heen en staan we op hetzelfde punt als Columbus toen hij de Atlantische Oceaan over zeilde? Er zijn naast de melkweg nog 1 biljoen galaxies te bezoeken....
Om 3 uur rijden we weg om Angelique op te halen. We zijn geen 1 keer fout gereden maar we missen de stem wel die bij routeplanner hoort. Zijn door gereden naar St. Augustine. Angelique is super blij dat ze is geweest. 


angelique: De jongens vertellen alle avonturen. Als ik Peter mag geloven was het erger dan het programma "try before you die". Ik weet niet of hij zijn hoogtevrees heeft overwonnen of dat het nu alleen maar erger is geworden. Ben blij dat ik weer bij de 'schatjes' ben.

Geen opmerkingen: