vrijdag 24 juni 2011

walvissen vangen

Peter en ik zijn vroeg wakker en zitten om 7.30 al op de fiets om even een rondje over het eiland van Jamestown te fietsen. De jongens slapen nog. Je ziet overal schuren waar mensen buitenhuisjes van hebben gemaakt. Dit is een leuk eiland. Het ruikt langs de hele weg naar wilde kamperfoelie die hier in het wild groeit. Je ziet ook veel wilde kleine rozen groeien. Na een uurtje waren we terug, even ontbijten en huiswerk maken. Daarna met de caravan naar Cape Cod . Onder Cape Cod ligt het eiland Martha’s Vineyard en Nantucket. Ik had geen idee dat dat eilanden waren. Het klinkt zo bekend zoals een boek? Of film misschien?

De Sweet Water Campground is erg mooi en we zijn één van de weinigen die hier staan. We snappen er niets van want we dachten dat de vakanties waren begonnen maar we zien weinig gezinnen. Alleen in het weekend. We hebben een plek in het bos met niemand om ons heen. Heerlijk rustig. Tijdens een fietstocht hebben we weer een super boekenwinkel gevonden, The Brewster Bookstore.  Tjibbe gaat er een verhaaltje over schrijven op ons boekenblog, www.readyoureyesout.blogspot.com. Je hebt hier heel veel fietspaden door de bossen. Het is mogelijk om naar het puntje van Cape Cod te fietsen en met de bus terug te gaan. Je fiets kun je voorop een fietsenrek zetten, handig! Misschien gaan we dat morgen doen maar het regent nu een beetje dus we wachten het even af.

Een rustdag. Siebe heeft tot 15.00 in zijn pyama broek rondgelopen en toen moesten we toch echt even naar de supermarkt. Onderweg hebben we een lavendel farm bezocht. Er wordt aardbeien-lavendel jam, citroen-lavendel jam, verschillende soorten lavendel planten en losse lavendel verkocht.

Het regent nog steeds een beetje dus we besluiten niet te gaan fietsen maar rond te rijden en wat wandelingen te maken. Allereerst naar het huis van Kapitein Penniman. Halverwege 1800 heeft hij het huis laten bouwen voor zijn gezin. Na zijn trouwerij is hij weer op walvissenjacht gegaan en na vier jaar kwam hij weer terug. Zo ging dat in die tijd. Zelfs toen het echtpaar kleine kinderen had, ging hij soms 5 jaar weg. Zijn vrouw Augusta ging ook wel eens een paar jaar mee voor de gezelligheid en dan bleven de kinderen gewoon logeren bij een tante. Wat een verschil met het gezinsleven van nu !

Daarna zijn we naar een natuurcentrum gegaan waar het verleden en het ontstaan van Cape Cod uitgelegd wordt. Voordat de Europeanen hier kwamen vanaf 1620 leefden hier indianen. De indianen en Europeanen handelden veel met elkaar en de Europeanen hebben van de indianen geleerd hoe je walvissen kunt vangen. In Europa was grote vraag naar baleinen ( voor oa in de corsetten van de dames) en de olie van de walvissen.  Het schijnt dat walvis olie nog steeds de beste ooit is en dat het tegenwoordig nog steeds niet geëvenaard kan worden.

Cape Cod is het meest oosterlijke puntje van Amerika en het meest verraderlijkst. Er zijn vroeger heel wat grote boten gezonken voor deze kust. Gemiddeld 3 schepen per maand! Hier is de reddings brigade als eerste opgericht en ze hebben duizenden schipbreukelingen gered. We hebben filmpjes gezien van houten 3-4 masters in begin 1900 die walvissen aan het jagen waren, wat een zware baan en wat een ruig leven. Je moest uitkijken dat je geen klap van de staart van de walvis kreeg want dan brak je roeibootje doormidden. Het leven op een schip leverde zoveel geld op dat je die risico’s nam.

Uit het verleden stappen we de realiteit weer in een hebben de 3-D versie van Kongfu Panda in de bioscoop gezien!