vrijdag 25 maart 2011

Chiang Mai

Deze dag zullen we niet snel meer vergeten! Na een vroeg ontbijt zijn we om 8.30 met de PDA stichting meegegaan. Zij gaan met toeristen op pad en zorgen dat het verdiende geld bij verschillende hill-tribes terechtkomt. Om 9.00 zitten we in een longtail boot en vliegen we een uur lang over de Mekong rivier.
Onderweg zien we vissers, mensen die kiezelstenen uit de rivier vissen, dames die sla wassen en kinderen die in de rivier spelen. Tjibbe en Siebe zwaaien naar iedereen en willen eigenlijk het liefst met die jongens meezwemmen en van rotsen afduiken maar wij gaan door. We komen aan in een dorpje en lopen naar een plek waar je op olifanten kunt rijden. Wij hebben dat al 2 keer gedaan maar het lijkt ons leuk om het met Thijs en Sita te doen. Lekker relaxt... maar dit hebben we nog nooit meegemaakt. We zitten in stoeltjes op de rug van de olifant en ik wist op dat moment niet dat de tocht 2 uur lang zou gaan duren. Alsof we de zwarte piste afgingen. Berg op en berg af. Dat is nog moeilijk in zo’n ijzeren zitje. Alle spieren aanspannen en zorgen dat je er niet afkukkelt. Takken ontwijken etc. We liepen met de olifant door riviertjes, dorpjes en rijstvelden. Soms keken we even achterom om te kijken of opa en oma nog op de rug van hun olifant zaten maar die zijn er met geen mogelijkheid vanaf te krijgen. In een dorpje zijn we afgestapt en zijn we door de ananas velden naar een ander dorpje gelopen. Langs de weg groeit van alles. Lemon grass zie je overal in de berm, papaya’s, tamarind, appels en besjes hangen aan de bomen. Bij iemand thuis in de open huiskamer hebben we gebakken rijst gegeten aan een lange bamboo tafel op een bananenblad. De oudere mensen in het dorp hebben nog traditionele kleding aan maar de jonge mensen niet meer. Eigenlijk hetzelfde als in Nederland 30-40 jaar geleden met klederdracht. De kostuums bestaan uit een shirt, rok, beenwarmers en heel veel versiersels. Het duurt een jaar om een hele outfit te maken. Vrouwen dragen witte kleding als ze jong zijn. Zodra ze getrouwd zijn dragen ze zwarte- of donker blauwe kleding. In het dorpje hebben we verschillende huizen gezien. De huizen zijn van riet en bamboo gebouwd met een slaapverblijf en een open vuur in het huis om te koken. Het huis staat op palen en eronder lopen dieren zoals kippen, varkens etc. Aan het eind van de dag verkopen een aantal dames avondeten op het dorpsplein en komt iedereen zijn maaltje kopen. Daarna zijn we met het busje terug gegaan. Het was een intense dag nu lekker aan het zwembad.

Na het eten in het restaurant even iets drinken, tassen pakken en dan vroeg naar bed. Dit is de planning. We vertrekken heel vroeg naar Chiang Mai met de bus. Opeens begint het gebouw te schudden en horen we een soort onweersdonderen. Het duurt wel 30 seconden en dan doodse stilte, zelfs de dieren geven geen kik. Dan kan er heel wat door je hoofd gaan!  Wat een intense en angstige ervaring. Je hebt het idee dat het gebouw op instorten staat en bij een volgende schok zal instorten. Misschien iets te veel beelden gezien de laatste tijd. Iedereen rende naar buiten. Peter is met de kinderen in een ander vleugel van het hotel die je niet kunt zien maar kwam gelukkig snel naar ons toe. Na 45 minuten ongeveer is iedereen weer naar zijn kamer en naar bed gegaan. Om 22.00 wordt iedereen weer uit bed gebeld om naar het grote grasveld te komen. Een harde naschok wordt verwacht en in andere steden zijn een aantal gebouwen ingestort. Na 45 minuten kunnen we weer terug, niets aan het handje. We liggen nog niet in bed of het bed en de schuifpui en het bed beginnen weer enorm te trillen. Toch lastig als je 4 hoog slaapt. Hup weer iedereen uit bed en naar het grasveld. Tjibbe en Siebe helpen meteen met zwembad bedden sjouwen, dekens uitdelen etc. We zijn om half 1 weer naar binnen gegaan en ik heb eerlijk gezegd niet super geslapen. Peter en Thijs hebben daar gelukkig geen last van gehad. De hele nacht voelen we nog kleine schokjes en ’s morgens om 7.30 weer een iets krachtigere.

We zijn inmiddels met de bus naar Chiang Mai en slapen op de begane grond en doen vandaag rustig aan. Chiang Mai is een grotere stad en nu slapen we middenin de stad in een authentiek hotel met veel donker hout en bloemen. De jongens zwemmen, oma leest een boek en Pe is met Thijs aan het wandelen door de stad. Vanavond gaan we naar en bazaar. Morgen naar de markt, dat wordt een top dag voor Sita en mij!