vrijdag 18 maart 2011

thailand

We zijn in Thailand aangekomen!

De dagen in Sydney zijn heel erg leuk gweest. Heerlijk zo’n bruisende internationale stad. Heel anders vergeleken Melbourne. In Melbourne hebben wij veel hippe arti farty mensen, winkels en restaurants gezien. Het is heel Europees. In Sydney hebben wij dat niet echt gezien maar zie je heel veel toeristen, vooral uit Azië.

Het Opera gebouw is heel erg mooi. Deze keer hebben we een rondleiding geboekt. Zes jaar geleden hebben we het gebouw wel gezien maar tijdens een rondleiding kijk je ook achter de schermen en wordt alles verteld. Aan het eind van de jaren 50 heeft men een wedstrijd uitgeschreven voor een operagebouw op een stuk schiereiland. Op dat moment stond daar een heel groot station op. De Deen Jorn Utzon heeft met zijn schets gewonnen. Hij was ver voor zijn tijd uit qua vorm en constructie van het gebouw. Na 10 jaar bouwen heeft hij ontslag genomen omdat hij niet totale vrijheid kreeg van de nieuwe Australische regering. Het gebouw is onder het toeziend oog van Australische architecten afgebouwd en in 1973 is het gebouw geopend. Jorn heeft het gebouw nooit meer willen zien en is 3 jaar geleden overleden. Hij heeft nog wel een prijs gekregen voor het gebouw in 2003. Zijn zoon en kleinzoons zijn architecten en hebben een aantal jaar geleden nog wel een nieuwe aanbouw getekend en begeleid. Het is een prachtig gebouw.

Verder zijn we nog naar het museum voor de moderne kunst gegaan en daar was toevallig een overzicht van het werk van de fotografe Annie Leibovitz! Van 1990-2005. Ook heel interessant en indrukwekkend. Mooi om haar foto’s allemaal bij elkaar te zien en zo groot.

’s Middags zijn we met de boot naar Manly Beach gevaren en hebben we nog een laatste duik genomen in de oceaan. Op de kade van het Opera huis hebben we samen ter afsluiting van Australië gegeten en besproken wat we nu het leukste van Australië vonden. Siebe natuurlijk al zijn vrienden, alle springkussens en het leven in de camper. Tjibbbe vond Warren National Park, Wye River en Yallinup heel erg leuk. Peter’s hoogtepunten zijn Denmark, Wye River, Warren NP, Pinnacles, Dunsborough, het surfen, het zwemmen......alles was eigenlijk leuk. Ik vond Melbourne, de groene heuvels en de verrassende dorpjes aan na honderden kilometers natuur erg mooi. Alle zelfgemaakte baksels die we overal geproefd hebben. Ook de Nullarbor zal ik nooit meer vergeten. Duizenden kilometers met z’n vieren als een team in de camper. Rijdend koffie zetten, brood smeren en Pe die met Tjibbe al om 6 uur van de camping afreed terwijl Siebe en ik nog lagen te slapen.

Nu zitten we in Thailand. We hebben vanmiddag opa Thijs en oma Sita opgehaald van het vliegveld. De piloot van hun vliegtuig uit Nederland was de vader van Lina de Nijs uit groep 8 van de Springschans ! We zagen ineens een bekende voorbij lopen! Wat een toeval om zo nog iemand uit Heiloo tegen te komen!

Morgen gaan we tempelcomplexen bezoeken en samen met opa en oma in een tuk-tuk! Ben benieuwd.

Heel erg bedankt voor alle leuke spulletjes die jullie hebben meegegeven voor ons en de kinderen. De kinderen zitten al uren Donald Ducks te lezen en wij beginnen aan de Elle’s en Privé.